Assistansförsäkring
En assistansförsäkring för bilen ger hjälp vid olika typer av problem eller olyckor som kan uppstå med bilen. Den vanligaste formen av assistansförsäkring är bogsering och transport till närmaste verkstad vid bilhaveri eller motorfel. Det kan också innebära hjälp vid platta däck, låsproblem eller om bilen blir stulen. Assistansförsäkringar varierar dock från försäkringsbolag till försäkringsbolag och det är viktigt att läsa igenom villkoren noga för att förstå vad som ingår i försäkringen. Vissa assistansförsäkringar erbjuder t.ex. hjälp vid övernattning eller hyrbil vid bilhaveri eller motorfel. Andra kan erbjuda hjälp vid bilproblem i utlandet eller vid transport av personer eller saker. Det är också viktigt att kontrollera om assistansförsäkringen gäller för alla förare eller bara för den som är försäkrad på bilen. Och om det finns någon begränsning i antalet gånger man kan använda assistansförsäkringen per år.
Garanti efter bilservice
En bilservice innebär vanligtvis en genomgång av bilens olika system och komponenter för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Detta kan inkludera oljebyten, kontroll av bromsar, däck, belysning och mer.
När man får sin bil servad hos en verkstad, brukar det ofta finnas en garanti som täcker eventuella fel eller problem som upptäcks under eller efter servicen. Denna garanti kan variera beroende på verkstaden och servicepaketet man väljer. Vanligtvis är garantitiden från ett par dagar till ett par veckor efter servicen. Om ett fel upptäcks under garantitiden, bör man kontakta verkstaden för att få det fixat. Det är viktigt att man sparar alla kvitton och dokumentation relaterade till servicen för att kunna hävda garantin om det behövs. För att få garanti efter en bilservice är det vanligtvis nödvändigt att man väljer en auktoriserad verkstad, d.v.s en verkstad som är godkänd av bilens tillverkare eller importör. Dessa verkstäder har ofta en högre kompetens och utbildning för att kunna utföra service och reparationer på en bil och därför kan de ofta erbjuda en längre garantitid. Det finns också vissa krav för att kunna hävda garantin. Det kan innebära att man måste ha utfört regelbundna serviceintervaller på bilen enligt tillverkarens rekommendationer. Detta kan innebära att man måste ha utfört service på bilen vid föreskrivna intervaller och med originaldelar. Man kan också behöva visa upp serviceboken där alla serviceintervaller är dokumenterade för att kunna hävda garantin. Det är också viktigt att man inte har utfört modifieringar eller ändringar på bilen som kan ha påverkat dess prestanda eller skickat. Dessa ändringar kan göra att garantin inte gäller.
Olika typer av garantier
Det finns olika typer av garantier som kan erbjudas vid bilservice. Några vanliga exempel är:
- Delgaranti: Detta är en garanti som endast täcker specifika delar eller komponenter som bytts ut under servicen. T.ex. om en verkstad byter ut bilens vattenpump under servicen, kan de erbjuda en garanti på vattenpumpen för en viss tid.
- Arbetsgaranti: Detta är en garanti som täcker arbetet som utförts under servicen. Om det uppstår problem med bilen som är relaterade till arbetet som utförts under servicen, kan man hävda garantin för att få det fixat gratis.
- Garanti på utfört arbete: En verkstad kan erbjuda garanti på det arbete som utförts under servicen under en viss tid. T.ex. om bilen börjar läcka olja efter ett oljebyte kan man hävda garantin för att få det fixat utan kostnad.
- Drivmedelsgaranti: Vissa verkstäder erbjuder garanti på drivmedel som används under servicen. T.ex. om en bil börjar ryka efter ett oljebyte kan man hävda garantin för att få det fixat utan kostnad.