Service, eller besiktning är något som inte går att undvika om du har bil. Har man tur handlar det dock oftast om en obligatorisk besiktning och inte på grund av något fel som uppstått på bilen. Eftersom att service på bilar oftast är väldigt kostsamma är det därför väldigt oturligt om din bil gång på gång behöver genomgå en reparation eller service. Service och besiktningen brukar kunna ses som bra komplement till varandra, eftersom att den ena (bilbesiktning) avgör om du får använda och köra bilen medan den andra upptäcker och åtgärdar eventuella fel innan de inträffar. En regelbunden bilservice kan dessutom vara fundamental för att olika garantier och/eller försäkringar ska kunna gälla fullt ut. Följer du de regelbundna intervallerna för service får du den angivna ersättningen, och tvärtom får du minskad eller till och med ingen ersättning om bilen kommer till skada. På exempelvis Renault bilar finns det två olika intervall, och bilen behöver servas när en av dessa två uppnås. Den ena innebär service varje år, eller när bilen åkt ungefär 30 000 kilometer, alltså 3000 mil. Bilen behöver alltså servas när en av dessa två sker.
Generellt för Renault
Renault bilarna är även beroende av ett schema, ett så kallat A- och B-serviceschema. Den så kallade A-tjänsten är den som gäller först, och innefattar byte av kabinfilter. Detta filter kan också kallat för pollenfilter och dess funktion är att säkra att luften som kommer utifrån och in i bilen är frisk och ren. Alltså skyddar detta filter bilen mot olika föroreningar och kan dessutom neutralisera bakterier. B-tjänsten, som sker efter den första, omfattar byte av oljefilter och olja. Oljans uppgift är att smörja samt föra bort partiklar, och oljefilter har i sin tur uppgift att rena just oljan. Anledningen till att detta filter behöver bytas regelbundet är för att det samlas små partiklar i form av sot och metall i just detta filter. Genom att följa dessa servicescheman och intervallen för service på din Renault garanterar du inte bara att bilen rullar som den ska, utan även att den även får ett gynnsamt andrahandsvärde.
Det som krävs innan service
Innan en service utförs på din Renault finns det vissa saker som behöver säkerställas. Exempelvis att fordonets underhållsprogram följs, och en del av den är att kontrollera kamremmen. Denna sitter i motorns framkant och synkroniserar axlarna i motorn så att driftscyklerna i själva motorn sker på ett koordinerat sätt. För att kamremmen ska bytas ut behöver din Renault vara äldre än sex år gammal eller ha kört upp till 160 000 kilometer.
Renault serviceavtal
Om du har en Renault eller kanske funderar på att köpa en finns det något som heter serviceavtal. Vad det innebär är att du varje månad betalar en fast avgift för att säkerställa att din bil är i bästa skicket och i sin tur även säkra ett bättre värde för bilen i andra hand. Detta avtal går att teckna ett lokalt eller nationellt serviceavtal hos din återförsäljare och med ett så kallat ”Renault Renew” kan du få ett nationellt serviceavtal där du kan serva din bil hos en auktoriserad Renaultverkstad runt i hela landet. Ett ”Renault Renew” avtal går att teckna på de flesta av Renaults personbilar som är mellan ett till fem år gamla och har kört en maxsträcka på 10 000 mil. Beroende på fordonets ålder tecknas antingen ett 24 eller 48 månaders avtal.